De kortingsacties voor restaurants vliegen ons om de oren. Als je wilt kun je het hele jaar spotgoedkoop eten. De rekening komt op het bordje van restaurants, die stellen dat de ondergrens is bereikt.
Dat meldt Nieuwsuur. Door het hele jaar zijn er tal van kortingsacties: van de AH Restaurantactie tot de sterrenrestaurantweken, van Groupon tot de IENS Dinner Deals.
Voor restaurants zijn de kortingsacties een goede marketing. Maar de acties zijn nog veel aantrekkelijker voor supermarkten en kortingssites. “Zo’n AH-restaurantactie kost de supermarktketen hoogstens wat pr-kosten, maar de menu-kosten worden volledig door de restaurateur gedragen”, stelt chef-kok Imko Binnerts, die een restaurant heeft in Wijk aan Zee.
Volgens Binnerts is de ondergrens bereikt. De klanten krijgen vaak weliswaar alleen korting op hun eten, en moeten hun drankjes zelf betalen. Maar ze pakken dan regelmatig één wijntje en vragen dan om een karaf kraanwater.
Calvinistische Nederlander
Hans van Haaren, sectormanager Food van de Rabobank, herkent dat beeld. “De tendens is dat we vaker buiten de deur eten en drinken, maar de Nederlander is daar best calvinistisch in. We willen kwaliteit, maar ook een scherpe prijs”, aldus Van Haaren tegen Nieuwsuur. Vooral restaurants in het middensegment hebben daar last van.
De restaurants kunnen niet zomaar stoppen met de acties: het aantal restaurants groeit, waardoor de concurrentie groot blijft. De kortingsacties blijven daardoor gewoon bestaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl